1. TOEPASSINGSGEBIED
Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst en behoudens uitdrukkelijke bijzondere voorwaarden, zijn de onderhavige algemene voorwaarden de enige die van toepassing zijn in de relatie tussen CHRISTOPH CLEANING en haar klanten. Door een bestelling te plaatsen, erkent de klant er kennis van te hebben genomen op het ogenblik van de bestelling, de clausules ervan te aanvaarden en af te zien van het gebruik van zijn eigen algemene voorwaarden. Eventuele bijzondere voorwaarden voorzien in een (aanvaarde) offerte hebben steeds voorrang op onderhavige algemene voorwaarden.
CHRISTOPH CLEANING behoudt zich het recht voor om haar algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen. De gewijzigde algemene voorwaarden zullen ter kennis worden gebracht van de klanten met wie een contract lopende is. Behoudens protest van de klant binnen de 8 kalenderdagen nog ontvangst, treedt de nieuwe set algemene voorwaarden in van zodra meegedeeld aan de klant.
Het nalaten van CHRISTOPH CLEANING om de strikte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden op te eisen, kan niet worden opgevat als enige afstand of verwerping daarvan.
2. PRIJSOPGAVES/ OFFERTES
Mondelinge prijsopgaven zijn steeds vrijblijvend en binden CHRISTOPH CLEANING maar na uitdrukkelijke schriftelijke bevestiging. De in offertes, bestellingen en contracten vermelde prijzen worden berekend op basis van de tarieven op de datum van hun opstelling. De prijzen zijn exclusief BTW. In geval van wijziging van de kosten van materialen, producten, lonen of sociale lasten, zullen de prijzen pro rata worden aangepast. De klanten zullen hiervan voorafgaandelijk aan de eerstvolgende reiniging worden verwittigd en hebben de mogelijkheid om bewijsstukken op te vragen.
Elke wijziging gevraagd door de klant zal als meerwerk in regie worden aangerekend of – zo de klant dit uitdrukkelijk vraagt – er zal een nieuwe offerte worden opgemaakt.
3. PERIODIEKE PRIJSAANPASSING
De prijzen van CHRISTOPH CLEANING worden periodiek aangepast aan de gezondheidsindex om rekening te houden met de stijging van de kosten van levensonderhoud.
4. PLAATSING BESTELLING
De offertes van CHRISTOPH CLEANING zijn geldig gedurende 15 kalenderdagen vanaf de dag van afgifte van de offerte. Om een bestelling te plaatsen moet de klant de offerte van CHRISTOPH CLEANING voor de vervaldatum uitdrukkelijk aanvaarden.
5. ANNULERING BESTELLING
In geval van annulering van een bestelling op initiatief of door toedoen van de klant, zal deze laatste een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn, conventioneel bepaald op 10 % van het totale bedrag van de overeenkomst, met een minimumbedrag van € 150,00.
Deze forfaitaire gunstregeling in geval van annulatie door de klant geldt tot 24u voor de geplande aanvatting van de werkzaamheden. Wordt nadien nog geannuleerd, dan zal de klant de volledige vergoeding verschuldigd zijn, met uitzondering van de verplaatsingskosten (tenzij de verplaatsing al effectief werd gemaakt alvorens de annulatie plaatsvond of redelijkerwijs ter kennis kon worden genomen door CHRISTOPH CLEANING).
6. UITVOERING DIENSTEN
De werken worden uitgevoerd op tijdstippen die onderling worden overlegd. De klant zal dienaangaande de nodige soepelheid moeten in acht nemen. De werkzaamheden zullen uitgevoerd worden onafhankelijk van de weersomstandigheden, behalve bij onweer, storm of vriestemperaturen. Regenweer is geen reden om de werkzaamheden niet te laten uitvoeren.
De klant verbindt er zich toe CHRISTOPH CLEANING toegang te verlenen tot de lokalen die het voorwerp uitmaken van de overeenkomst tijdens de volledige kantooruren en/of op de specifieke uren die in de overeenkomst zijn bepaald, opdat CHRISTOPH CLEANING zijn verbintenissen kan nakomen. Zij verbindt zich er ook toe om water, elektriciteit en eventuele verwarming van de lokalen te leveren. Onnodige verplaatsingen en wachttijden (zoals bijvoorbeeld omwille het niet toegankelijk zijn van de lokalen, het niet kunnen werken door gebrek aan water, elektriciteit, enz.), evenals werkloosheid van het personeel door toedoen van de klant, zullen worden aangerekend tegen de afgesproken tarieven.
7. LEIDING DER WERKEN
CHRISTOPH CLEANING heeft het recht haar overeenkomsten met de klant, naar haar goeddunken te laten uitvoeren door haar werknemers dan wel door een door haar aan te wijzen derde zelfstandige aannemer.
8. RECHT OP OVERDRACHT
CHRISTOPH CLEANING behoudt zich het recht voor om de overeenkomst met de klant geheel of gedeeltelijk over te dragen aan derden. Zij zal dit steeds doen in overleg met de klant. Vanaf de datum van kennisgeving van de overdracht, is CHRISTOPH CLEANING bevrijd van alle verbintenissen ten opzichte van de klant en kan de klant zijn rechten enkel nog tegen deze derden doen gelden.
9. FACTURATIE EN BETALING
De prijs is deze zoals vermeld op de offerte, onder voorbehoud van typfouten en materiële misrekeningen. Alwaar in de offerte sprake is van geschatte werkuren en/ of vermoedelijke hoeveelheden zullen de werkelijke uren en hoeveelheden worden aangerekend aan de in de offerte vermelde eenheidsprijs. Voor werken in regie die op verplaatsing worden uitgevoerd, worden de werkuren gerekend vanaf het vertrek tot de terugkomst te 8750 Wingene, Krommewalstraat 6, verminderd met de eventuele rust- en etenstijden. Is voor de uitvoering van een opdracht een hoogtewerker en/of stelling vereist dan wordt de huur hiervan apart aangerekend. Dient CHRISTOPH CLEANING speciaal terug te komen naar de klant voor een bijkomende opdracht of voor afwerking van de oorspronkelijk bestelde opdracht, ingevolge een nalatigheid van de klant of een derde dan wel omwille van de wens van de klant, dan zal deze extra verplaatsing en dit extra werk bijkomend worden aangerekend in regie.
De facturatie van de prestaties gebeurt voor vijftig procent (50%) op voorhand en voor vijftig procent (50%) na uitvoering van de opdracht. Pas wanneer het voorschot effectief is betaald door de klant, zal de opdracht worden uitgevoerd door CHRISTOPH CLEANING.
Tenzij anders overeengekomen, zijn de facturen contant te betalen. De facturen zijn betaalbaar op de hoofdzetel van CHRISTOPH CLEANING op het rekeningnummer “BE47 7360 5809 4980”, alle hieraan verbonden kosten zijn ten laste van de klant.
Bij niet-tijdige of onvolledige betaling van een factuur is de klant zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling op het openstaande saldo een nalatigheidsintrest verschuldigd aan de toepasselijke rentevoet conform artikel 5 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de betalingsachterstand in handelstransacties. Daarnaast is klant bij niet-tijdige of onvolledige betaling ook een conventionele, forfaitaire en onherleidbare verhoging verschuldigd van 10 % op de hoofdsom met een minimum van € 150,00. Is de klant een consument, dan zal voormelde nalatigheidsintrest pas verschuldigd zijn vanaf 14 dagen na de ontvangst van een eerste kosteloze betalingsherinnering. De forfaitaire schadevergoeding zal in dat geval eveneens beperkt blijven tot de maximumbedragen zoals deze blijken uit artikel XIX.4 van het Wetboek Economisch recht.
10. UITVOERINGSTERMIJNEN
Onder voorbehoud van uitdrukkelijke bepaling van een door CHRISTOPH CLEANING aanvaarde termijn, zijn de leverings- en/of uitvoeringstermijnen louter indicatief. Geen enkele vertraging, om welke reden dan ook, kan aanleiding geven tot een annulering van de bestelling of van het contract, noch tot het betalen van schadevergoeding. Wordt in de bijzondere voorwaarden alsnog een bindende uitvoeringstermijn voorzien, dan geldt de loutere overschrijding van deze termijn niet als contractuele wanprestatie. Hiervan is immers maar sprake na schriftelijke ingebrekestelling waarin een redelijke respijttermijn wordt voorzien. Bij niet-verantwoorde uitblijving van de diensten kan er van CHRISTOPH CLEANING maximaal een forfaitaire schadevergoeding geëist worden van 1 procent van de offerteprijs per week met een absoluut plafond van 15 % van de offerteprijs.
11. KWALITIEIT
De werken worden uitgevoerd volgens de regels van de kunst, d.i. volgens de technische en esthetische criteria gebruikelijk in de sector. Formeel wordt bepaald dat CHRISTOPH CLEANING een middelenverbintenis aangaat en geen resultaatsverbintenis.
12. KOSTEN
De kosten van de onderhoudsproducten zijn behoudens uitzondering (bv zware chemicaliën) in de prijs inbegrepen. Tenzij anders overeengekomen gebruikt CHRISTOPH CLEANING de onderhoudsproducten naar eigen keuze. De klant kan zijn wens uiten over het gebruik van een ander product, doch deze zal dan apart worden aangerekend.
Kosten van parkeerbonnen, door het niet kunnen stationeren op de eigendom van de klant zelf, zullen worden doorgerekend aan de klant.
De klant zal (de aangestelden van) CHRISTOPH CLEANING steeds toegang verschaffen tot water en elektriciteit tijdens de werkzaamheden. De klant draagt alle de kosten van elektriciteit, verwarming, water en het lozen van vervuild water.
Tenzij anders overeengekomen bevat de overeengekomen prijs niet het ophalen van afval.
13. OVERMACHT
In geval van overmacht (staking personeel, atmosferische omstandigheden, ongevallen, incidenten en dergelijke) wordt de overeenkomst geschorst, zonder dat de klant deze eenzijdig kan beëindigen. CHRISTOPH CLEANING is in voorkomend geval niet gehouden tot enige schadevergoeding. De beslissingsmacht om de werken al dan niet te schorsen ligt uitsluitend bij CHRISTOPH CLEANING (en aldus niet bij de klant).
14. AANSPRAKELIJKHEID
Bij eventuele schade veroorzaakt terloops de uitvoering van de werkzaamheden kan de klant CHRISTOPH CLEANING, binnen de wettelijke grenzen, enkel op contractuele basis aanspreken. CHRISTOPH CLEANING is daarenboven slechts aansprakelijk voor de door haar (of haar aangestelden of onderaannemers) begane opzettelijke of zware fouten en fouten die de fysieke integriteit van een persoon aantasten.
CHRISTOPH CLEANING is in geen geval aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit overmacht, zoals gedefinieerd onder artikel 5.226 Nieuw B.W., noch voor schade veroorzaakt door daden of nalatigheden van de klant, zijn ondergeschikten of hulppersonen. Zo is CHRISTOPH CLEANING ook niet verantwoordelijk voor schade, wanneer deze voortvloeit uit een fout gemaakt doordat de klant haar verkeerde informatie heeft verstrekt.
CHRISTOPH CLEANING wijst alle verantwoordelijkheid af voor breuk van neonlichten, glasbreuk ten gevolge van reeds waar te nemen scheuren en onregelmatigheden in het glas, voor breuk of beschadigingen ten gevolge van de slechte staat van de gebouwen, installaties, het meubilair en de materialen, voor krassen op ramen, deuren, poorten zonnepanelen etc., voor eventuele beschadigingen aan gevels en dakbedekkingen (roofding e.d.) door slijtage en/ of indrukken door voeten en/of beschermblokken en voor verkleuringen op deuren, poorten, raamwerk.
In geen geval kan CHRISTOPH CLEANING worden aangesproken voor enige onrechtstreekse of gevolgschade, zoals doch niet beperkt winstderving, gemiste besparingen, personeelskosten, verlies van een kans, reputatieschade, morele schade, klachten van derden en advocatenkosten, behalve wanneer op grond van een bepaling van dwingend recht of openbare orde een ruimer herstel vereist is. De aansprakelijkheid van CHRISTOPH CLEANING is alleszins beperkt tot de factuurwaarde van de geleverde diensten.
15. KLACHTEN
De klant dient de geleverde diensten onmiddellijk na te zien. Elke klacht over het personeel of de verrichte werkzaamheden moet, op straffe van verval, schriftelijk of per e-mail worden geformuleerd binnen 48 uur na het feit of de werkzaamheden die het voorwerp van de klacht uitmaken. Na verloop van deze termijn vervallen alle vorderingen.
Klachten over de opstelling of berekening van facturen dienen geformuleerd binnen de week na ontvangst. Klachten van welke aard ook schorten geenszins de betalingsverplichting in hoofde van de klant op. Bij aanvaarding van de klacht gaat de verantwoordelijkheid van CHRISTOPH CLEANING niet verder dan de terugbetaling van de post welke betrekking heeft op de klant. Elke andere schadevergoeding wordt contractueel uitgesloten. Er wordt steeds getracht in minnelijk overleg een oplossing te vinden.
16. DUUR VAN DE OVEREENKOMST
Tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald, wordt een onderhouds- of schoonmaakcontract met CHRISTOPH CLEANING gesloten voor een periode van één jaar en wordt deze, behoudens bij tijdige opzegging, van jaar tot jaar stilzwijgend verlengd. Elk van de partijen heeft het recht om de overeenkomst vroegtijdig op te zeggen, mits respect voor een opzeggingstermijn van drie maanden. De kennisgeving van de opzegging dient te gebeuren per aangetekend schrijven en de opzeggingstermijn gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de ontvangst van de aangetekende zending.
CHRISTOPH CLEANING behoudt zich te recht voor om de overeenkomst met de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van het neerleggen van een verzoek tot gerechtelijke akkoord en/of situatie van kennelijke onvermogen in hoofde van de klant.
17. AFWERVINGSVERBOD
Het is de klant (of één van zijn verbonden ondernemingen) verboden om zonder akkoord van CHRISTOPH CLEANING gedurende de looptijd van de overeenkomst, alsook tot 12 maanden na beëindiging van de overeenkomst (ongeachte de reden van beëindiging); een personeelslid van CHRISTOPH CLEANING, met wie de samenwerking bij CHRISTOPH CLEANING loopt of minder dan twee maanden geleden beëindigd werd, te werk te stellen, al dan niet in dienstverband; of rechtstreeks te contracteren met een onderaannemer van CHRISTOPH CLEANING, met wie de samenwerking met CHRISTOPH CLEANING loopt of minder dan drie maanden geleden beëindigd werd.
Bij overtreding van het afwervingsverbod bedoeld in het vorige lid van dit artikel, dient een schadevergoeding betaald te worden gelijk aan de door CHRISTOPH CLEANING geleden schade.
Deze schadevergoeding is minstens gelijk aan het dubbel van de brutolonen, wedden, brutovergoedingen en diverse lasten, die CHRISTOPH CLEANING heeft gedragen voor de betreffende persoon, gedurende de laatste zes maanden van aanstelling door CHRISTOPH CLEANING.
Het afwervingsverbod geldt niet in de mate dat de personeelsovername in hoofde van de klant verplicht is vanwege wettelijke of contractuele overnameverplichtingen.
18. WELZIJN OP HET WERK
Ingeval de werknemers of onderaannemers van CHRISTOPH CLEANING in de inrichting van de klant werkzaamheden moeten verrichten, is de klant ertoe gehouden om de wettelijke verplichtingen inzake welzijn op het werk na te leven. Zo geeft de klant bijvoorbeeld ook toestemming aan de aangestelden of hulppersonen van CHRISTOPH CLEANING om gebruik te maken van de EHBO-koffer en/of medische dienst ter plaatse.
19. VERWERKING PERSOONSGEGEVENS
CHRISTOPH CLEANING verzamelt en verwerkt de identiteits- en contactgegevens die zij ontvangt van de klant, haar aangestelden en/of nuttige contactpersonen. Voormelde persoonsgegevens worden door CHRISTOPH CLEANING verwerkt met het oog op de uitvoering van de overeenkomst, haar klantenbeheer, haar boekhouding en het uitvoeren van marketingactiviteiten, zoals het versturen van promoties en/ of andere commerciële informatie.
Voor de verwerking van de persoonsgegevens beroept CHRISTOPH CLEANING zich op zich op de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van de verplichte wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of haar eigen gerechtvaardigd belang als toepasselijke rechtsgronden.
CHRISTOPH CLEANING respecteert en voldoet aan de EU General Data Protection Regulations (GDPR) en alle andere toepasselijke privacywetgeving. Zij verbindt zich ertoe de door haar verzamelde persoonsgegevens enkel door te geven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van de voormelde doeleinden van de verwerking. Verder verbindt zij zich ertoe om de veiligheid en bescherming van de persoonsgegevens te verzekeren en een consistente aanpak van gegevensbescherming te bieden.
De klant draagt zelf de verantwoordelijkheid voor de juistheid en het up-to-date houden van de persoonsgegevens die hij/zij aan CHRISTOPH CLEANING bezorgt en verbindt zich ertoe de bepalingen van de EU General Data Protection Regulations (GDPR) na te leven ten aanzien van de personen van wie hij/zij bepaalde persoonsgegevens aan CHRISTOPH CLEANING overmaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die hij/ zij van CHRISOPHCLEANING en haar personeel, medewerkers en aangestelden zou ontvangen.
Via info@christophcleaning.be of een eenvoudig schrijven aan het adres van de zetel van CHRISTOPH CLEANING kan de klant en/of enige andere betrokkene altijd vragen naar welke persoonsgegevens CHRISTOPH CLEANING van hen verwerkt en ze desgevallend laten verbeteren of wissen. Als de klant het niet eens is met de manier waarop CHRISTOPH CLEANING zijn/ haar persoonsgegevens verwerkt, kan de klant en/ of enige andere betrokkene zich wenden tot de Gegevensbeschermingsautoriteit (Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel).
20. NIETIGHEID
De eventuele nietigheid van een bepaling van de onderhavige algemene voorwaarden doet geen afbreuk aan de geldigheid van de overige bepalingen. Partijen zullen in dat geval de nietige bepaling vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk met het doel en de strekking van de nietige bepaling overeenstemt.
21. TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Elke overeenkomst met CHRISTOPH CLEANING is onderworpen aan het Belgische recht. In geval van geschil van welke aard ook zijn alleen de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brugge bevoegd.
Christoph Cleaning uit Wingene is uw partner om ramen te wassen, opritten, terrassen en zonnepanelen te reinigen, schoon te maken na verbouwingen en voor algemene schoonmaak.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.